Datum: 23/10/2017
Vorig jaar in april werd de kilometerheffing van kracht. Sindsdien betalen vrachtwagens met een MTM van meer dan 3,5 ton tol voor het gebruik van de belangrijkste wegen.
Door de invoering van de kilometerheffing is er echter op specifieke plaatsen in het Vlaamse land een probleem met sluipverkeer ontstaan. Daar zal nu binnenkort ook tol betaald moeten worden.
Ondanks alle berichten in de pers, maakt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken bekend dat uit een studie blijkt dat vrachtwagens niet massaal overschakelen naar routes die niet betalend zijn. Dat blijkt uit de cijfers van 450 telpunten in Vlaanderen. Er is zelfs een hele lichte daling van vrachtverkeer op wegen die vrij van tol zijn. Het verkeer op de tolwegen is zelfs met 2% toegenomen.
Op 70 telpunten was er echter wel een duidelijke stijging wat kan wijzen op sluipverkeer dat de tolwegen vermijdt. Vlaams minister van mobiliteit Weyts wil daar ingrijpen.
Volgende trajecten worden aangepakt :
- de N35 van Deinze tot Tielt en van de kruising van de N50 tot de kruising met de N330 (W.-Vlaanderen)
- de N42 van de kruising met de N8 tot de grens met Wallonië (O.-Vlaanderen)
- de N43 van de kruising met de R8 tot de kruising met de R4 (O.-Vlaanderen)
- de N14 van de kruising met de R16 tot de kruising met de E34 (Antwerpen)
- de N37 van in Heppen tot de kruising met de N762 (Limburg)
Voor andere problematische punten wil de minister nog bekijken wat de oplossingen kunnen zijn. Het is ieder geval de bedoeling om te vermijden dat vrachtwagens de tolwegen vermijden en zo in dorpskernen of schoolomgevingen terecht komen.
De transportfederaties pleiten dan weer voor een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen en niet enkel voor vrachtwagens. De extra inkomsten zouden gebruikt kunnen worden om de files aan te pakken en meer parkings aan te leggen.
Op dit moment is nog niet geweten wanneer de tolheffing op deze nieuw toegevoegde gewestwegen in voege treedt.