Datum: 30/08/2021

Wouter De Kimpe van De Proefbrouwerij legt uit hoe De Nestor hem bijstaat bij het organiseren van een interne interventiedienst. Deze dienst staat in voor het verlenen van eerste hulp of EHBO, grijpt in bij brand, organiseert de evacuatie en komt tussen bij spills. De Nestor heeft uiteraard ook oog voor preventie en organiseert alle nodige opleidingen.

Management De Proefbrouwerij erkent belang van EHBO

Even De Proefbrouwerij kort voorstellen

De Proefbrouwerij in Lochristi werkt als loonbrouwerij voor derden. De 45 medewerkers maken bier op bestelling en leveren het af in fles, blik of vat.

Het bedrijf beschikt over een uitgekiend labo en een grote productieruimte met drie brouwzalen. Het bier wordt gegist, geklaard en afgevuld in een aantal lijnen: een voor blik, drie voor fles, een inox vaten- en een Keykeg-lijn. Elke dag is het een hele puzzel om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt en dat elke klant in binnen- en buitenland dezelfde hoge bierkwaliteit krijgt.

Hoe is De Proefbrouwerij met De Nestor in contact gekomen?

Als hoofd van de bottelarij werd Wouter De Kimpe op een bepaald moment ook verantwoordelijk voor de veiligheid. Maar omdat hij daar weinig van afwist, zocht hij ondersteuning, “want veiligheid is toch niet niks.”

Het bedrijf is op zoek gegaan naar een partner die kmo’s kon begeleiden en niet enkel projectmatig. Wel als een goede huisvader die De Proefbrouwerij continu een steun in de rug zou geven. Via via zijn ze in contact gekomen met het aanbod van De Nestor, onder meer op het vlak van interne interventiedienst, brandpreventie en eerste hulp bij ongelukken.

“Met Hervé van De Nestor zaten we meteen op dezelfde golflengte.”

De Nestor ontfermde zich over de interne interventiedienst

Hervé is er als consultant-preventieadviseur in geslaagd het management van De Proefbrouwerij te overtuigen dat de organisatie van een interne interventiedienst supernoodzakelijk is.

“Voor mij was de hulp van De Nestor alvast een godsgeschenk”, vertelt Wouter. “Ik had immers veel te weinig tijd en niet genoeg kennis om alles zelf te organiseren. Hervé heeft onze interne veiligheidsdienst volledig opgezet. Dat was op zich al een moeilijke operatie omdat we beschikken over zoveel machines en lijnen.”

Alle medewerkers kregen een opleiding brandpreventie en leerden vooral georganiseerd te werk te gaan bij brand en evacuatie. Hun kennis wordt jaarlijks opgefrist met brandoefeningen en evaluaties. Om goed te testen of de praktijk en de kennis er wel degelijk inzitten, worden de oefeningen jaar na jaar moeilijker.

“Ondertussen weten alle medewerkers van De Proefbrouwerij zeer goed wat ze moeten doen als er brand uitbreekt. Ik vind het een verademing om te weten dat niet alles op mijn schouders valt, want ik ben uiteraard niet altijd aanwezig in het bedrijf”, zegt Wouter.

“De Nestor leerde ons ook hoe we moeten reageren in het geval van spills. Gebeurt er een ongeluk met een chemisch product, dan weten we hoe we alles moeten indijken om de werknemers en het milieu te beschermen. We kunnen altijd rekenen op de ondersteuning van De Nestor. Dat geeft ons een groot gevoel van veiligheid.”

“Het is een pak van mijn hart te weten dat ook in mijn afwezigheid de boel kan blijven draaien, op een veilige manier.”

Opleidingen EHBO vallen in de smaak bij management én werknemers

Uiteraard was er ook plaats voor een opleiding EHBO. “Een aantal gemotiveerde medewerkers volgde een opleiding eerste hulp bij ongevallen bij De Nestor. Ook hier gingen we eerst samen met Hervé rond de tafel zitten om te bekijken welke personen op welk moment aanwezig zijn, en wie van hen we het best naar de opleiding stuurden. Kwestie van altijd en in elke ploeg iemand in de buurt te hebben die levens kan redden.”

Net als bij de interne interventiedienst is het management overtuigd van het belang van een EHBO-opleiding. “De directie zou zelfs graag hebben dat iedereen de opleiding EHBO volgt. Dat komt er nog wel van, maar vermits die cursus EHBO drie dagen duurt, moeten we die nog ingepland krijgen in de productie,” aldus Wouter.

De mensen die de EHBO-opleiding al hebben gevolgd, waren alvast vol lof. Ze zien in dat EHBO noodzakelijk is in een bedrijf en eigenlijk kunnen ze wat ze leren ook in hun persoonlijk leven toepassen.

Deskundige begeleiding van consultant-preventieadviseur de Nestor

Op onze vraag wat voor Wouter dé meerwaarde is van De Nestor, geeft hij overtuigd het volgende antwoord. “De begeleiding en het advies van Hervé is super, en hij geeft ons altijd goede deskundige tips. Heb ik een vraag, dan stel ik die gewoon. Is er iets voorgevallen, dan vertel ik hem wat ik precies heb gedaan en vraag om zijn feedback. Hij zegt dan wat goed was en wat beter had gekund, maar altijd op een aangename en vriendelijke manier. Hervé en ik zien elkaar trouwens maandelijks en telefonisch hebben we zeker wekelijks contact.”

“Onlangs hadden we een vrij ernstig arbeidsongeval. Toen we Hervé belden kwam hij meteen langs. Bij elke dringende vraag doet Hervé zijn best om hier zo vlug mogelijk fysiek aanwezig te zijn.”

“Ik beveel iedereen de diensten van De Nestor aan. Naast de goede en professionele opleidingen én begeleiding is ook de service die De Nestor biedt super.”

“Hervé doet regelmatig een rondgang in ons bedrijf om het technisch materiaal te bekijken en te controleren. Om heel eerlijk te zijn heeft Hervé als extern persoon meer invloed dan ik. Een onafhankelijk iemand die controleert heeft altijd net dat tikkeltje meer impact. En wat ook positief is? Hij stuurt altijd bij op een aangename manier. En dat is weinigen gegeven.”

© C’bon, copywriter in Gent

logo De Nestor klein zwartTerug naar Nieuwsoverzicht