Datum: 16/01/2018

TruckSleepHet Europese Hof van Justitie heeft recent een standpunt ingenomen over het nemen van de wekelijkse rust in de cabine van de vrachtwagen, het zogenaamde cabinekamperen. Voordien was er onduidelijkheid of landen cabinekamperen konden verbieden op basis van de bestaande wetgeving.

Zo konden in Nederland chauffeurs de normale wekelijkse rust van minimaal 45 uur doorbrengen in hun voertuig, maar in België mocht dit niet. Door de uitspraak wordt verwacht dat alle landen nu hetzelfde standpunt zullen innemen. In Nederland is het alvast vanaf 1 januari 2018 ook van kracht.

Deze Europese regelgeving zorgt nu mogelijk voor een economisch probleem voor de betalende truckparkings die verspreid liggen over Europa. Immers men gaat er van uit dat cabineparkeren ook op een private parking verboden is en dit zou dus een fikse streep door de rekening van de betaalparkings kunnen worden. Ofwel zullen de inkomsten dalen, ofwel zal moeten geïnvesteerd worden in accommodatie waar de chauffeurs hun weekendrust kunnen nemen.

In Nederland zijn uitbaters alvast verontwaardigd. Zij vinden dat openbare parkings niet kunnen vergeleken worden met betalende parkings waar faciliteiten zoals wc, douche en een restaurant aanwezig zijn.

Als vervoerder, planner of chauffeur hou je er alvast best rekening mee dat de lange weekendrust nergens nog in Europa in de cabine mag worden doorgebracht.

 

logo De Nestor klein zwartTerug naar Nieuwsoverzicht