Datum: 10/03/2018

Uit een onderzoek van Evelien Polders, doctoraatsstudente aan de universiteit van Hasselt, blijkt dat er op kruispunten met een flitscamera juist meer ongevallen gebeuren.

SpeedCam

Evelien Polders liet aan twee kruispunten in Antwerpen camera’s opstellen om het gedrag van bestuurders in beeld te brengen en daarna te analyseren. Gedurende veertien dagen werd er gefilmd en dat leidde tot interessante bevindingen.
De gefilmde kruispunten waren in eerste instantie niet voorzien van een roodlichtcamera. Daarna werd het kruispunt wel uitgerust met een flitser en daarna plaatste men ook nog een waarschuwingsbord om de camera aan te kondigen.

Uit de studie valt op te maken dat flitscamera’s aan kruispunten zorgen voor een daling van het aantal bestuurders dat door oranje of rood rijdt. Als neveneffect bleek dan echter dat deze daling wel leidde tot kortere volgafstanden tussen de wagens en abrupt remmen. Uit vroegere onderzoeken bleek al dat het plaatsen van een roodlichtcamera op een kruispunt leidde tot meer zijdelingse en frontale ongevallen, meer kop-staart aanrijdingen en ongevallen waarbij minstens één zwakke weggebruiker is betrokken. Uit het onderzoek van E. Polders blijkt heel duidelijk dat bestuurders heftiger reageren in het remmen bij het zien van een roodlichtcamera. De schrik voor de hoge boetes zit er duidelijk in en bestuurders willen koste wat kost vermijden ongewild op de foto te gaan. Het onderzoek toonde ook aan dat het plaatsen van een waarschuwingsbord er voor zorgde dat bestuurders veel minder bruusk in de remmen gingen.

Op dit moment is het eerder uitzondering dat roodlichtcamera’s door middel van een bord worden aangeduid. Vaste snelheidscamera’s op autosnelwegen worden bijna wel altijd aangeduid en het zou eigenlijk geen kwaad kunnen om dat nabij kruispunten ook te doen. Het ideaal is echter trajectcontrole omdat men dan niet op één bepaald punt meet maar over hele afstand. Bewijs dat trajectcontrole werkt, vindt men terug in de ongevallencijfers op het traject tussen Wetteren en Erpe-Mere op de E40. Sinds de invoering van de trajectcontrole aldaar, is het aantal ongevallen verminderd tot nul incidenten.

logo De Nestor klein zwartTerug naar Nieuwsoverzicht