Datum: 13/12/2017

Op maandag 11 december heeft België een nieuw record gevestigd : 1.294 kilometer file en ongeveer 225.000 chauffeurs die niet of nauwelijks op hun bestemming zijn aangekomen. Ondanks de soms felle sneeuwbuien en natte sneeuw, haalden heel wat vrachtwagens de traag rijdende auto’s in.

Opnieuw bleek dat het inhaalverbod voor vrachtwagens massaal werd genegeerd. De grootste ergernissen ontstonden echter wanneer vrachtwagens de hellingen niet opraakten en op die manier ook het tweede rijvak blokkeerden.

Inhalen op het midden- of zelf het linkerrijvak was schering en inslag. Vaak denken truckers dat ze door het gewicht van de vrachtwagen immuun zijn voor slippartijen. Niets is minder waar, aldus Danny Smagghe van Touring. “Eén ijsplek is voldoende om te gaan schuiven en zo iedereen in gevaar te brengen.”

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil met deze toestand komaf maken. Een nieuw KB zal het mogelijk moeten maken om met camera’s met nummerplaatherkenning op de snelwegen deze overtredingen vast te stellen. Die aanpassing komt er in de loop van 2018.
Op die manier wordt de pakkans vele malen groter.

Het is een feit dat deze verkeersregel het vaakst wordt overtreden en het minst wordt beboet. Daar zal dus verandering in komen en ook Febetra bij monde van Isabelle Demaegt vindt die scherpere controles op zich niet slecht. Alleen hoopt men bij Febetra dat de controles voor iedereen zullen gelden. Een boete die naar Roemenië of Polen wordt gestuurd, zal niet veel opbrengen. Alleen wanneer België er werk van maakt om de boetes ook effectief te innen, zal het niet enkel de Belgische truckchauffeur zijn die wordt gestraft.

logo De Nestor klein zwartTerug naar Nieuwsoverzicht