Datum: 04/04/2018

In 2017 zijn de files op de Vlaamse snelwegen opnieuw met 6 procent toegenomen. De reden? Meer verkeer. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) heeft onlangs uitgelegd hoe hij door 1,5 miljard euro investeringen in Mobiliteit het fileprobleem wil aanpakken. Dit zal resulteren in 32 grote werven op de autosnelwegen.

FileProbleem

Uit het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat in 2017 alle records op het vlak van files werden gebroken, zowel op gebied van lengte als duur. De kampioen was de Kennedytunnel in de richting van Nederland, waar dagelijks meer dan 10 uur file staat. Dat is twee uur meer dan vorig jaar.

Het verkeer op de Vlaamse snelwegen nam vorig jaar met 0,6 procent toe op werkdagen en met 1,9 procent op zaterdag. Het vrachtverkeer, dat in 2016 niet toenam, groeide in 2017 stevig aan met 1,5 procent. De reeds verzadigde wegen slibben verder dicht, met langere files en meer tijdverlies tot gevolg.

Zowel de ochtend- als de avondfiles namen toe in 2017. Vooral in de regio Antwerpen is de toename opmerkelijk! De ochtendfiles werden 14 procent zwaarder, de avondfiles 18 procent. De toename is ook veel meer dan op de Brusselse ring waar de files met gemiddeld ongeveer 6 procent toenamen.
In 2017 waren de ochtendfiles met 158 kilometer gemiddeld 13 kilometer langer dan in 2016. De avondfiles gingen van 121 kilometer naar 124 kilometer. Het absolute record qua filelengte hebben we met z’n allen op maandag 11 december gevestigd. Toen stond er tijdens de ochtendspits niet minder dan 603 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. Waarschijnlijk had de hevige sneeuwval daar ook iets mee te maken.

De investering in Mobiliteit is noodzakelijk door de toegenomen filedruk op de Vlaamse snelwegen. De minister zet in op doorstroming, leefbaarheid en alternatieven voor de auto. De werken zullen echter ook het nodige geduld van de automobilist vragen. Daarom zal bij de wegenwerken maximaal op volcontinu werken en werken tijdens weekend- en vakantiedagen ingezet worden. De vele werven zullen ook op elkaar worden afgestemd. Zowel in het voorjaar als in het najaar zal de overheid iedereen zo goed mogelijk informeren over de nieuwe werken die zullen starten.

De Vlaamse minister Ben Weyts zal ook meer inzetten op de verkeersveiligheid van de arbeiders en de weggebruikers tijdens de werken. Al enkele jaren zet men mobiele camera’s actief in op werven van het Agentschap Wegen en Verkeer. In 2018 zal men nog een stap verder gaan. De mobiele trajectcontrole die momenteel langs de A12 staat, zal nu ook bij de werven op de snelwegen ingezet worden.

Werken

Waar vinden de investeringen nu plaats?

Er worden forse inspanningen geleverd om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en op die manier de files te verminderen. Zo worden er spitsstroken aangelegd langs de E17 (Zwijnaarde – De Pinte), de E313 (Lummen – Beringen) en de E34 (Herent – Aarschot). Extra capaciteit is geen overbodige luxe aangezien de gestegen filezwaarte wordt veroorzaakt door het extra verkeer.
Er wordt ook geïnvesteerd in alternatieven voor de auto. Weyts wil proberen om meer autobestuurders de auto te laten ruilen voor de fiets. Zo komt er ter hoogte van Gasthuisberg een nieuwe fietsersbrug over de E314.

Tenslotte wordt er ook geïnvesteerd in de leefbaarheid en de levenskwaliteit van de Vlamingen die nabij drukke autosnelwegen wonen. In 2018 worden er geluidsschermen langs de A12 (ter hoogte van Ekeren), de E314 (ter hoogte van Genk) en de E17 (Zwijnaarde – De Pinte) geplaatst.
De VAB vraagt wel om de werken te coördineren met werken op andere wegen zodat de hinder voor de weggebruikers tot een minimum blijft beperkt.

logo De Nestor klein zwartTerug naar Nieuwsoverzicht