Datum: 08/12/2017
Sinds 7 december is de toegang tot de de KMO portefeuille voor ondernemers gewijzigd. De toegang verloopt voortaan via het Vlaams gebruikersbeheer.
Het gebruikersbeheer vervangt de vorige registratieprocedure voor ondernemingen en bepaalt hoe KMO’s toegang krijgen tot de KMO portefeuille.
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
- Nieuwe uniforme en gebruiksvriendelijke schermen
- KMO’s die voor de eerste keer gebruik maken van de KMO portefeuille hoeven niet meer te wachten op een registratiebrief
Voor bestaande gebruikers verandert er niets.
Registratie van een onderneming
Om de elektronische steunmaatregelen van Agentschap Innoveren en Ondernemen (waaronder de KMO portefeuille) te kunnen gebruiken moet de onderneming geregistreerd worden op het online platform (INKOM).
Je krijgt toegang tot het online platform d.m.v. een identiteitscontrole via het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid (ACM – Access Control Management) én als je over de juiste gebruikersrechten beschikt. Het beheer van die rechten gebeurt via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid (IDM – Identity Management).
Na identificatie en mits de juiste rechten kan je de ondernemingsgegevens beheren (INKOM) en een steunaanvraag indienen.
Het toegangsbeheer
De controle van je identiteit gebeurt op basis van je rijksregisternummer. Je kan aanmelden met :
- de elektronische identiteitskaart (EID) en aangesloten kaartlezer
- de elektronische identiteitskaart (EID) en draadloze kaartlezer
- het federaal token
- een beveiligingscode via app
- een beveiligingscode via sms
Het gebruikersbeheer
Je krijgt automatisch toegang indien je een wettelijk vertegenwoordiger van je onderneming bent.
Wil je weten wie de wettelijk vertegenwoordigers voor jouw onderneming zijn? Vul dan hier je ondernemingsnummer in . Deze personen staan in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) vermeld bij de rubriek ‘Functies’ van jouw onderneming.
Je krijgt automatisch toegang indien je het gebruikersrecht VLAIO_Inkom_Gebruiker reeds bezit. Dit gebruikersrecht werd toegekend aan alle inkom-gebruikers van ondernemingen die gedurende de periode 2015-2017 een steunaanvraag ingediend hebben en die op 15 oktober 2017 nog gekoppeld waren aan die onderneming.
Wil je weten of je het gebruikersrecht VLAIO_Inkom_Gebruiker reeds bezit? Dit kan eenvoudig door in te loggen naar de steunmaatregel:
- kmo-portefeuille
- Ecologiepremie+
Krijg je een foutmelding met de vraag om contact op te nemen met je ‘lokale beheerder’, dan ben je geen ‘VLAIO_Inkom_Gebruiker’.
Wie de lokale beheerder van jouw onderneming is, vraag je best na bij de wettelijke vertegenwoordiger of via het gratis nummer 1700.
De lokale beheerder zal je (1) als gebruiker moeten toevoegen en (2) het gebruikersrecht VLAIO_Inkom_Gebruiker moeten toekennen via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid: https://overheid.vlaanderen.be/gebruikersbeheer. Meer informatie over wat jouw lokale beheerder hiervoor moet doen vind je hier.
Bekijk hoe je een gebruiker toevoegt:
Bekijk hoe je aan deze gebruiker recht toekent:
En hoe je een gebruiker verwijdert:
Vragen?
Heb je nog vragen? Bel, mail of chat gratis met 1700.
1700 is elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9 tot 19 uur.
De ondernemingsgegevens
De ondernemingsgegevens worden o.m. opgehaald bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen en de Nationale Bank van België. Waar nodig dien je de gegevens nog aan te vullen.
Op basis van die gegevens wordt de ondernemingsgrootte van je onderneming berekend. Maakt je onderneming deel uit van een groep van ondernemingen dan dien je ook de cijfers van die overige ondernemingen mee in rekening te brengen, cf. de Europese kmo-definitie.