Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Veelal probeert de oplichter het slachtoffer naar een valse webpagina te lokken met als doel het verkrijgen van persoonlijke (bank)gegevens. Spoofberichten zijn misleidende e-mailberichten die zich voordoen alsof ze door een bekend zijn gestuurd. Ze worden “spoofberichten” genoemd (ook wel bekend als nep-, hoax- of phishing-berichten) omdat ze bedrijven imiteren om persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden of creditcardnummers, te stelen.

Met de ICT middelen die ons vandaag ter beschikking staan, is het heel eenvoudig om facturen, boetes of andere documenten na te maken. Dagelijks vind je op internet meldingen van mensen die uitgenodigd worden om een boete te betalen of zijn er bedrijven die in de val van oplichters trappen.

Wat doet De Nestor om dit te voorkomen?phishing

  • De facturen van opleidingscentrum De Nestor worden steeds van hetzelfde adres verstuurd: administratie@denestor.be.
  • De facturen worden steeds als bijlage in PDF formaat verstuurd. Het is niet noodzakelijk om op een link te klikken of jouw gegevens of een wachtwoord op te geven.
  • De begeleidende mail bevat steeds dezelfde tekst.
  • De rekeningnummers van opleidingscentrum De Nestor staan zowel op de website als op de factuur. Gebruik enkel deze nummers.
  • Via onze website of opleidingsportaal worden geen financiële gegevens verzameld. U hoeft dus nooit uw rekeningnummer of creditcardnummer door te geven.
  • Zowel onze website als het opleidingsportaal gebruiken het versleutelde HTTPS protocol.

Wat bij vermoeden van phishing?

Wanneer je vermoed dat er een valse mail verstuurd werd in naam van De Nestor, neem dan telefonisch contact op of via de chat functie op deze website. Een medewerker zal jouw gegevens noteren en nakijken of onze interne beveiliging gecompromitteerd werd. Als organisatie doen wij er alles aan om uw gegevens te beschermen.

Wil je meer informatie over phishing, neem dan zeker ook een kijkje op deze website of op de website van de lokale politie.